Rid- & Djursjukvårdsgymnasiet Helsingborg

Våra elever berättar

Så tycker eleverna om skolan

Nicole går tredje året på naturbruks-programmet med inriktning Djursjukvård – Häst NA.

– Jag valde denna inriktning då jag vill studera vidare till veterinär. Efter studenten blir man djursjukvårdare med utökad behörighet (D9). Jag vill också gå den tyska beridarutbildningen. Valmöjligheterna är många tack vare att skolan har en bra grundutbildning och samarbeten. Eftersom det är en skola med teoretiska och praktiska lektioner får man mer erfarenhet och förståelse för vad man ska utföra.

Hur trivs du på skolan?

– Jag trivs väldigt bra på skolan. Det är en liten skola med mycket bra och kunnig personal, det skaparen stor trygghet. Skolan är som en stor familj och om man behöver någon hjälp så finns alltid lärarna där för dig. Ett extra plus är skolmaten och kökspersonalen som är guld värd, de lagar den godaste skolmaten.

Vad är det bästa med skolan?

– Det jag tycker är bäst med skolan är att den är högskoleförberedande och att du är färdig för att jobba direkt efter studenten, i mitt fall som djursjukvårdare med utökad behörighet (D9). Det finns även möjlighet under APL- perioden att åka ner till några av skolans samarbetspartners i Tyskland, vilket jag gjort. Det är superroligt, samt lärorikt! Du lär dig att ta ansvar och skapar bra kontakter för framtiden.

Så tycker eleverna om skolan

Emelie går första året på naturbruks-programmet med inriktning Djursjukvård – Sällskapsdjur NA.

– Jag valde programmet för att jag får en yrkesförberedande utbildning med mycket djurkontakt. Efter studenten tar jag ett år för att jobba och sedan fortsätter jag läsa vidare till djursjukskötare. Den här utbildningen hjälper mig att få den erfarenhet och kunskap jag behöver för att läsa vidare. Dessutom får jag en utökad behörighet av till exempel matte och kemi av tillvalet NA.

Hur trivs du på skolan?

– Det som gör att jag trivs på skolan är storleken. En mindre skola gör att man lättare får bättre gemenskap och kontakt med elever i andra klasser. Man får också bättre relation med lärarna. En bättre relation till läraren gör att elever med läs- och skrivsvårigheter lyckas bättre i sina ämnen.

Vad är det bästa med skolan?

– Bland alla de bra sakerna med skolan anser jag att den yrkesförberedande utbildningen med mycket praktik på djursjukhuset Evidensia i Helsingborg och APL gör att den här skolan sticker ut mer än andra.

Så tycker eleverna om skolan

Julia går första året på naturbruksprogrammet med inriktning Djursjukvård – Sällskapsdjur NA.

– Jag valde programmet för att min framtida dröm är att bli veterinär. Här på skolan får man mycket djurkontakt och mycket praktik. Efter gymnasiet tänker jag att jag ska jobba lite och plugga vidare senare. Jag tänker att den här utbildningen kommer att hjälpa mig en stor bit på vägen med kunskaper inom till exempel matte, eftersom jag får utökad behörighet genom att jag läser natur. Men även den praktiska biten – vi får tillbringa mycket tid med djur både på vår vanliga praktik och på våra längre praktikperioder. Här får jag mycket erfarenhet!

Hur trivs du på skolan?

– Jag trivs jättebra! Det är inte en jättestor skola, vilket jag tycker är bra, eftersom man får bättre gemenskap mellan alla elever i de olika klasserna både under och över en, men också att man får bra relationer till lärarna.

Vad är det bästa med skolan?

– Det finns många bra saker, men måste jag välja något så är det antingen att skolan inte är så stor eller maten. Vi har eget kök och det leder till väldigt god mat!

Lämna en intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter respektive utbildning som är av intresse så kontaktar vi dig så snart vi kan för att berätta mer.
Tack, din intresseanmälan har skickats till oss. Vi hör av oss inom 48h.
Ojdå! Något gick fel när formuläret skulle skickas.